Interview Arjan Brands

Algemeen directeur Arjan Brands is perfect op zijn plek bij Onze Huisartsen. In dit interview - een half jaar na zijn aanstelling - gaat hij ervoor. Arjan: 'De basis moet op orde zijn.'
06 Novnovember 2024

Arjan trad op 1 juli 2022 in dienst bij Onze Huisartsen als Manager bedrijfsvoering en business control. Exact 22 maanden later verruilde hij deze functie voor die van algemeen directeur. 'Samen' is een sleutelwoord in zijn werk. 'We moeten de basis op orde hebben en weten waar we samen naartoe op weg zijn.'

De beweging die we maken

'Er spelen veel vraagstukken in onze sector, en dat biedt talloze kansen tot verbetering. De kunst is om al onze kennis, motivatie en betrokkenheid zo te stroomlijnen dat we samen de goede keuzes maken in wat we willen oppakken. Zodat we maximaal bijdragen aan de beweging die we maken.’

Naast het kernwoord ‘samen’ is de betrokkenheid die Arjan zowel bij Onze Huisartsen als eerste- en tweedelijnsorganisaties ervaart, een ander dominant thema in zijn verhaal. ‘Die betrokkenheid is ook nodig. Voor onze organisatie, de zorg en voor de BV Nederland. De vraagstukken die spelen zijn bekend. Dat er acuut wat nodig is, weten we ook. Maar er spelen ook veel krachten en belangen. Een huisartsenpraktijk bij de Duitse grens heeft een andere patiëntengroep dan een praktijk in Arnhem-centrum. Ze hebben in verschillende mate last van vraagstukken die spelen, zoals de grijze golf, arbeidsmarktkrapte en complexere zorg. Een ander voorbeeld is de resultaatgerichte financiering. Die maakt dat zorgorganisaties keuzes maken die niet in het gemeenschappelijk belang zijn. In dat krachtenveld is het zaak de neuzen dezelfde kant op te krijgen.’

Van verkennen naar actie

In de twee jaar dat Arjan voor Onze Huisartsen werkt, heeft hij een ontwikkeling in de samenwerking gezien. ‘Als we naar onze regio kijken, naar de eerste- en tweedelijnsorganisaties, dan zijn we in de fase van het ‘samen doen’ zijn beland. Het is een ontwikkeling van verkennen naar actie. Dat vertaalt zich in steeds meer initiatieven dichtbij bewoners, maar bijvoorbeeld ook in volgende stappen in de digitalisering. Zo onderzoeken we nu of digitale triage mogelijk is. De digitalisering op dat gebied verlaagt in de toekomst de werkdruk, terwijl patiënten toch gewoon geholpen worden. Met regionale collega-organisaties draaien we nu een aantal pilots. Onder andere rondom telefonische bereikbaarheid.’
‘Een ander voorbeeld zijn campagnes om inwoners bewust te maken van hun zorggebruik. Kan een telefoontje mogelijk wachten tot de volgende ochtend, zodat je bij je eigen huisarts terecht kan? De transformatie in het denken over de zorg vraagt dus ook wat van inwoners zelf.’

Successen vieren

Als het gaat over de komende jaren, benadrukt Arjan vooral de samenhang tussen de pijlers. ‘Toekomstgerichte huisartszorg hangt bijvoorbeeld sterk samen met een krachtige coöperatie en de samenwerking in netwerken. Belangrijk is dat we werk maken van wat we willen bereiken. Ik ben redelijk resultaatgericht en echt van ‘samen’. Maar wel stap voor stap. Alleen, als individuele professional, team of organisatie, red je het niet. We zijn een keten en hebben met elkaar te maken.’

'Een simpel voorbeeld: veranderen we iets in de spoedzorg, dan heeft dat impact op de werkzaamheden in de huisartsenpraktijken overdag. Andersom, als praktijken minder telefonisch bereikbaar zijn, merkt de spoedzorg in de avond, nacht en weekenden dat ook. Als coöperatie werken we aan de continuïteit van de huisartsenzorg. Dat gebeurt in samenhang. Dat betekent denken vanuit gezamenlijke doelen. Weten wat het resultaat is van wat we doen.’

‘De laatste stap is dat we niet vergeten om te vieren wat we samen bereiken! Het is menseigen om te focussen op wat er nog gedaan moet worden, maar minstens zo belangrijk om af en toe stil te staan, successen te vieren en trots te zijn.’