Lage drempel om huisarts te bellen
Marjolein ziet een behoorlijke verschuiving als het gaat om hulpvragen: 'De hulpvraag neemt enorm toe en verandert ook. De drempel om een huisarts in te schakelen is héél erg laag. Dat geldt voor de werktijden en spreekuren van de eigen huisarts, maar ook het bellen naar de huisartsenspoedpost. Het gevolg daarvan is dat veel vragen bij een huisarts terecht komen, die eigenlijk niet voor een huisarts bedoeld zijn. 'Het is de kunst om hierin een weg te vinden en tóch de juiste huisartsenzorg te leveren', stelt Marjolein.
Spoedzorg lijkt steeds meer op reguliere zorg
Over het verschil tussen zorgvragen overdag en 's nachts, benadrukt Marjolein dat de huisartsenspoedpost vaak wordt gezien als een verlengde van de reguliere huisartsenpraktijk. Dat ligt toch echt wat genuanceerder. 'Ik zie vooral veel ongeruste ouders met zieke kinderen, ongevalletjes in het weekend en medicatievragen van zorginstellingen.' De term 'spoed' wordt niet zo nauw genomen.
Respect voor triagisten
Door de toenemende hulpvraag en de lage drempel om te bellen, komt veel werk op het bordje van de triagist. Marjolein heeft daarom ook veel respect voor triagisten. 'De triagisten zijn zelfs de spil van de huisartsenspoedpost. Zij hebben uren achter elkaar telefoontjes en moet altijd scherp blijven. Ga er maar aan staan. Ze mogen wat mij betreft wat meer waardering en aandacht krijgen binnen de sector van de huisartsen- en gezondheidszorg.'
Samenwerking met triagisten
Op de regiekamer is een goede samenwerking tussen huisarts en triagisten essentieel. De onderlinge verhoudingen moeten goed zijn, zaken moeten duidelijk uitgesproken worden én er moet goed geluisterd worden naar elkaar. Daarnaast moeten de huisarts - in de functie van regiearts - en triagist op de hoogte zijn van werkafspraken. En wat volgens Marjolein ook niet vergeten mag worden is een veilige werkomgeving: 'Dat is een must.'
Triagisten bepalen min of meer het werkverloop
'Triagisten zijn de sleutel en eerste schakel tussen de huisartsenspoedpost en de patiënt die belt. Een belangrijke rol dus', zegt Marjolein. Ze bepalen min of meer het werkverloop op de huisartsenspoedpost. Triagisten zijn goed opgeleid en zorgen voor de eerste opvang van patiëntenvragen. Daar komt heel wat bij kijken, zoals accuratesse en stressbestendigheid.' Ze voegt toe dat triagisten sterk in hun schoenen staan. 'Ze kunnen kort en bondig gegevens noteren en toch volledig zijn. En ze zijn een ster in hoofd- en bijzaken onderscheiden. Dat lijkt soms makkelijker dan het is met een patiënt in nood aan de andere kant van de telefoon.'
Op een goede uitkomst
Marjolein: 'Het mooie aan de samenwerking met triagisten is dat er er tijdens de dienst altijd een moment gepakt wordt om een terugkoppeling te krijgen over de uitkomsten van een lastige casus. Het is geweldig om te merken dat als de triagist haar deskundigheid juist heeft ingezet - en soms ook haar gevoel heeft gevolgd, en dit later juist bleek te zijn - waardoor de patiënt goed is geholpen. Dat zijn kleine en grote succesmomenten die de samenwerking eer aandoet.'
Ook een baan als triagist?
We maken graag kennis met je.