'We dragen de verantwoordelijkheid als team'

Charlotte zet zich als triagist dagelijks in om patiënten de zorg te bieden die ze nodig hebben. Die verantwoordelijkheid neemt ze samen met andere triagisten en huisartsen. Voor Charlotte staat één ding voorop: de patiënt moet zich gehoord en begrepen voelen.

Veilige werksfeer, goede communicatie

De samenwerking met huisartsen en collega's is voor haar een belangrijke drijfveer. 'Je leert elke dienst weer iets nieuws. Het geeft voldoening om samen als team de patiënt de zorg te kunnen bieden die hij of zij nodig heeft.'

Als regieassistente op de meldkamer ondersteunt ze triagisten en huisartsen om de zorg zo goed mogelijk te regelen. Een veilige werksfeer en goede communicatie vormen daarin de basis, stelt ze.

Verder kijken dan de eerste hulpvraag

Voor Charlotte is het waardevol om tijdens gesprekken tot de kern te komen. 'De meest waardevolle momenten vind ik als je in een gesprek de vraag achter de hulpvraag helder krijgt. Vaak speelt er meer dan alleen de lichamelijke klacht.'

Deze aanpak vraagt om behoorlijk wat creativiteit, durf en geduld. Het resultaat? Zorg die nóg beter aansluit bij wat de patiënt nodig heeft.

'Eerst contact met collega’s'

Charlottes werkdag begint direct met belangrijk persoonlijk contact. 'Allereerst maak ik contact met de collega's waarmee ik de dienst begin. We stemmen samen af hoe we starten en verdelen de taken. Dat doen we eigenlijk de hele dienst, tot aan de overdracht van bijzonderheden aan het einde.'

Als team verantwoordelijk voor zorg

In het werk als triagist komen soms situaties voorbij die je emotioneel zwaar zijn, vertelt Charlotte. 'Er zitten situaties tussen die je persoonlijk raken, bijvoorbeeld als de patiënt in een heftige of onveilige situatie zit. Met lichamelijke klachten kan een patiënt snel terecht bij de huisarts, maar bij een onveilige omgeving of geestelijke problemen is niet altijd direct de juiste zorg te regelen. Soms sta je machteloos en moet je de situatie na het gesprek loslaten en deze overlaten aan de instanties of huisarts.'

Ze benadrukt dat ze er in dit soort situaties nooit alleen voor staat: 'Tijdens de dienst staat er een heel team van huisartsen en triagisten achter je. We dragen de verantwoordelijkheid voor de zorg samen als team.' En als het echt wat te veel wordt, kan ze altijd terecht bij collega's of haar teamleider.

De patiënt centraal stellen

Het werk als triagist vraagt om een sterke mix van vakkennis, inlevingsvermogen en besluitvaardigheid. Voor Charlotte draait het uiteindelijk allemaal om één ding: 'Ik vind het belangrijk dat de patiënt zich gehoord en serieus genomen voelt tijdens het contact met de huisartsenspoedpost.'

Meedenken, geruststellen of het regelen van directe zorg; de focus ligt altijd op wat de patiënt op dat moment nodig heeft. 'Het is ontzettend dankbaar om een gesprek of consult af te sluiten met een tevreden patiënt.'