'Een gesprek kan soms een telefonische reanimatie worden.'

Nadya werkt tweeënhalf jaar bij Onze Huisartsen op de huisartsenspoedpost. Met haar motto ‘Kennis vergroot je overtuigingskracht’, helpt ze patiënten in nood door de juiste medische vervolgstappen te zetten.

Het ‘waarom’ werkt geruststellend voor de patiënt

Sinds Nadya is begonnen als triagist, leert ze elke dag bij. Zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Dankzij het doorlopen van de opleiding tot triagist, is ze veel beter in staat patiënten te adviseren: ‘Voor mij is de reden waarom iets zo is, belangrijk om mee te geven aan de patiënt. Waarom is het nodig om bepaald advies op te volgen, of waarom is er geen reden om met spoed gezien te worden? Ik merk dat hoe meer medische informatie ik mee kan geven, hoe meer de patiënt in staat is het advies op te volgen. Kennis vergroot je overtuigingskracht en dit heeft een geruststellend effect op de patiënt.’

Het verschil maken tussen leven en dood

Patiënten begeleiden in een acute situatie is een van de waardevolste taken van Nadya’s werk. Met regelmaat komt het voor dat er een bepaalde actie ingezet moet worden terwijl de patiënt het niet door heeft. ‘Soms dreigt het fout te gaan. Een telefoongesprek kan opeens een telefonische reanimatie worden.’ Nadya helpt de beller dan op weg totdat de hulpdiensten gearriveerd zijn. Dit kan het verschil maken tussen leven en dood. 

Intensief contact met de arts

Als een dienst om 17.00 uur begint, gaat om 17.01 uur de telefoon. Als triagist moet je direct scherp zijn en de juiste vervolgactie bespreken. Dat kunnen de volgende zaken zijn: een arts langs sturen, ambulance inzetten of een telefonisch medisch advies. Gedurende de dienst is er intensief contact met de regie-arts. Dit maakt het werk erg veilig, stelt Nadya: ‘Je doet het niet alleen.’

Stevig in je schoenen staan

Door het werken als triagist is Nadya naar eigen zeggen harder en standvastiger geworden. ‘Je moet stevig in je schoenen staan om dit werk te doen en snel knopen te kunnen doorhakken. Hoe vervelend de aard van de melding ook is, zoals een overlijden of een erg ziek persoon; je schakelt snel om door te kunnen naar de volgende casus. Je weet nooit wat er gaande is bij de volgende persoon die belt en hoe nodig je bent voor die volgende patiënt.’ 

Terrasje pakken op dinsdagmiddag

Ze gaat met deze verschillende situaties zo goed mogelijk om door niet te streng te zijn voor zichzelf. ‘Het is lang niet altijd makkelijk – ook in combinatie met onregelmatige werktijden – maar als je voor een juiste balans zorgt, komt het goed. Daarnaast hebben de onregelmatige werktijden ook voordelen. Je kunt lekker koffie drinken op het terras op dinsdagmiddag of een middagje winkelen. Dat hoeft echt niet altijd alleen maar in de avonden of weekenden.’ 

Van elkaar leren

Nadya wil benadrukken hoeveel ze haar collega’s waardeert. Ze haalt veel inspiratie uit de werkwijze van haar collega’s. ‘Vaak luister ik mee en denk ik wat een goede manier van vragen of benadering.’ Daarnaast evalueert ze samen met collega’s op casussen. Daar leert ze niet alleen van, maar werkt ook goed als reflectie. Het zijn momenten om lastige emotionele situaties te verwerken.

Ook een baan als triagist?

We maken graag kennis met je. 

Lees de vacature

Lees ook

Het verhaal van Debby         De blog van Lieke       De ervaring van Lisa